Friday 17 April 2015

دعوى خلع الحجاب !!

استفزتني جداً الدعاوي التي تم إثارتها مؤخراً بشأن خلع الحجاب ؛ و اللي زاد عليها ان كل شخص من مؤيدي الحملة اصبح مفتي بيطلع آيات و يألف أحاديث عشان يثبت صحة وجهة نظره ! كم من التحريف و المبالغات مش لازم السكوت عليه أبداً ، اين الأزهر الشريف مجمع الدين الوسطي من حملة زي دي !
في الفترة الأخيرة بالفعل بنات كتير اعرفهم اتخلوا عن الحجاب لكن ولا واحدة منهم بادرتني بفتاوى ان الحجاب ليس فريضة ؛ بالعكس النقاش معهم كان دائماً بينتهي انهم رجعوا لورا خطوة عشان يقدروا يتقدموا خطوات او انهم تركوا الحجاب لمن يستحقه و هيلبسوه مرة آخرى لما يحسنوا من حاجات كتير في حياتهم !
و في نفس الفترة الاخيرة دي ؛ عدد اصدقائي اللي اتخلوا عن البنطلون و حسنوا من نفسهم و لبسوا جيبات و طولوا الطرحة ... عدد ليس بقليل ؛ هما مكنوش احسن من البنات اللي قلعت الحجاب لكنهم قرروا يأخدوا خطوة لقدام يمكن هي اللي تحسنهم !
انا مقتنعة اني مش اكتر حد متدين يتكلم بأثباتات دينية ؛ لكني من وجهة نظر شخصية بحاول اطرح سؤال لازم كلنا نفكر فيه ... حتى لا تكوني التالية : لو افترضنا ان الفتاتين اللي قلعت الحجاب و اللي حسنت نفسها و لبست جيبات كانوا على نفس المستوى الديني و الاخلاقي و نفس اللبس السابق (بنطلون و شيميز و طرحة صغيرة ) اية اللي خلى كل واحدة تفكر في اتجاه مختلف ؟؟!
كلمة اخيرة : اللي بيرجع خطوة لورا بيفضل يرجع طول عمره و الخطوة بتصبح خطوات ؛ لم أر فتاة ابداً خلعت الحجاب و عادت لارتدائه مرة اخرى لانها ببساطة تركت مغريات الحياة و الموضة تسيطر على عقلها و نفسها الضعيفة !

3 comments:

  1. دعوات خلع الحياء
    من اشخاص غير مسئولين
    ونساء اقتربوا من الموت كثيرا
    ولكن هداية الله تفوق كل اعتبار

    ReplyDelete
    Replies
    1. ربنا يهديم و يثبتنا على ديننا :)

      Delete
    2. ربنا يهديم و يثبتنا على ديننا :)

      Delete