Sunday 27 December 2015

في لمح البصر

على فكرة ماعدتش بسرعة ، و الوقت ممرش في لمح البصر ، و مش كأني كنت دخلاها أمبارح !
دول خمس سنين ، اكتر من ١٨٠ امتحان لحد دلوقتي و انا لسة ناقصلي امتحانات الترم ده و الترم الجاي ، ده طبعاً غير كويزات قسم السيوتكس و ما شابه !
السهر في الكورسات ، التأخير و التعب ، الجري من الدور الأول للأخير عشان الحق السكشن و مش اتكتب تأخير ، شغل العملي و السيوتكس اللي ممكن نكرر الحاجة مرتين و ثلاثة عشان تطلع مظبوطة !
سكاشن الفارما و الفئران و الصويت و العياط !
كام و عشرين برزينتيشن و بحث و اسيمنت !
رسومات المايكرو و البارا و الكوجنو اللي كانت بتطلع عنينا !
كام مرة كنت بردد انا بكرة الكلية دي و أحسد الناس اللي خلصت و مشيت منها على خير و اتمني اكون مكانهم !
كام مرة دخلت امتحان شفوي و انا مرعوبة اتسأل في جزء مش ذاكرته. ، كام مرة استنينا الدكاترة بتوع الشفوي بالساعة و الساعتين و احنا مطبقين عشان نيجي الامتحان اصلاً !
كام صورة اتاخدت و كان ناقصها حد عشان تعبان  و مش قدر يجيي النهاردة !
كام ورقة اتعلقت و اتجمعنا حوليها عشان نتيجة ميدترم و لا اعلان عن مواعيد الامتحانات !
كام بيوريت اتكسرت و احنا في قلب الامتحان و مش كنا عارفين نعمل اية !
مكنتش سهلة و لا عدت بسرعة ، احنا روحنا طلعت في المكان ده ، الخمس سنين كانوا كتير اوي محدش غيرنا هيحس بيهم ، احنا بنهونها على نفسنا لكنها مش كانت هينة ابداً !

6 comments:

  1. احساسك وانتى فى الخمس سنين دول
    كأنهم خمس عقود أو حتى قرون
    بس بعد ما خلصت
    اكتشفت إني وكتير زيي كنا بنهول الأمور
    وكان مفروض نتعامل معها ببساطة أكتر من كدة
    حتتخرجي وتعرفي

    ReplyDelete
    Replies
    1. اكيد عند حضرتك حق ، عارفة ان اللي جاي مش سهل ابداً لكن زهقت من القلل الدائم اللي سابته عندي الكلية
      شكراً على مرور حضرتك الكريم

      Delete
  2. رغم صعوبة التعليم والإحساس الملح إن الإنسان يخلص من التعليم لكن لما بنواجه سوق العمل بنتمنى لو نرجع ندرس تانى
    حاولى تستمتعى بوقتك فى الكليه على قد متقدرى وصدقينى ايام لا تعوض

    ReplyDelete
    Replies
    1. فعلاً في حاجات مش هعوضها تاني ، لكن التخلص من الامتحانات و قلقها اكتر شئ بفكر فيه حالياً
      شكراً على مرور حضرتك الكريم

      Delete
  3. كلنا والله عندنا ذكريات سيئه من ايام الكليه
    انا عن نفسى ماصدقت انى خلصت وعمرى ما اتمنيت الايام دىترجع تانى
    معلش هانت
    ربنا يعينك ويوفقك يارب
    سعيده بزيارتى الاولى لمدونتك
    تقبلى مرورى

    ReplyDelete
    Replies
    1. شكراً ليكي على الدعوة الحلوة ، و سعيدة جداً بوجودك و مرورك و ان شاء الله مش اخر مرة

      Delete