Wednesday 6 January 2016

٢٢ سنة !!

مدونتي العزيزة ؛
ثالث عيد ميلاد نقضيه سوياً !
لما كنت صغيرة كنت دايماً بحب الارقام المميزة و انا في المدرسة كنت مستنية سنة ٢٠٠٢ عشان اكتب رقمين و رقمين !
كنت مستنية يكون عندي ١١ سنة كان بالنسبة لي رقم كبير و مميز ! و بيعبر عن آخر سنة ليا في ابتدائي ، و اروح اعدادي مع الناس الكبيرة اللي كنت ببص عليهم من الشباك و اتمنى اكون مكانهم !
لما تميت ١٩ سنة كانت اول مرة اكره الرقم حسيت كأن النهاية قربت و هودع العشرات و ادخل على العشرينات و المسئولية !
٢١ سنة !! كنت حاسة اني مسئولة عن كل حاجة اللي هي و لا حاجة !! بقيت قانونياً راشدة ! لكن هتفرق في حاجة .... توء جداً !
السنة دي عيد ميلادي جه و انتهى من غير ما يسيب جوايا حاجة و لا حب و لا كره و لا انه رقم مميز و هيتكرر مرة واحدة بس ... هدايا ، فلوس ، شغل ، التخرج ، هتجوز امتى بقى ، كبرت و مفروض ابقى مسئولة عن نفسي ، هعمل قائمة بالحاجات اللي عايزة احققها قبل ٢٣ سنة !
ماكل سنة بيكون ليها قايمة بيترحل اكتر من نصها للسنة اللي بعدها ، بعضها بحذفه انه مبقاش من اولوياتي !
من سنة كنت بفكر اتعلم كمانجة و اشتري عصافير و اتعلم السواقة و اطلع رخصة ، البس جيب و ابطل بنطلونات بقى و العك ده !
السنة دي عايزة اتعلم بيانو ! عايزة اربي قطة محتاجة شوية حنية و حد اتفاعل معاه مش احبسه في قفص ! عايزة اتعلم سواقة العجل ، محتاجة حبة حرية و بعد عن الناس شوية و الزحمة ! و لسة عايزة البس جيبات و اشوف نفسي حلوة فيهم و ابعد الاراء السلبية بتاعت الناس عني و اخد قرار و اكون قده و اقدر انفذه !
مش عايزة اجيلك يا مدونتي السنة الجاية و انا لسة مترددة و بغير قرارتي لاني عجزت عن تنفيذها !
اللهم سنة مرت و سنة آتية ارزقني الخير منها و اهديني إلى الصواب !

11 comments:

  1. كل سنة وإنتى طيبه
    وربنا يرزقك طول العمر وحسن العمل
    وتحققى كل الى تتمنيه
    تحياتى

    ReplyDelete
    Replies
    1. و حضرتك بخير ، امين يا رب

      Delete
  2. العجيب
    إنى اكتشفت إني مش لوحدى اللى أحلامي بتتغير
    يعنى السنة اللى فاتت كان ليا أحلام
    طبعا معظمها متححقش الحمد لله :)
    بس لما جت السنة الجديدة فكرت فى حاجات تانية خالص
    ويا عالم :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. طيب كويس طمنتي و الله ، :D
      واضح ان الحالة عامة :D

      Delete
    2. طيب كويس طمنتي و الله ، :D
      واضح ان الحالة عامة :D

      Delete
  3. العمر الطويل
    تحققى فيه كل احلامك
    باذن الله .

    ReplyDelete
    Replies
    1. شكراً ليكي ، و أياكم
      نورتينا في اول زيارة :)
      اسعدينا دايماً بمرورك ❤

      Delete
    2. شكراً ليكي ، و أياكم
      نورتينا في اول زيارة :)
      اسعدينا دايماً بمرورك ❤

      Delete
  4. ازيك ياجميل
    كل سنه انتى ومدونتك طيبين وبالف خير
    ويارب دايما تفضلى منورانا فى عالم التدوين
    حاولى تركزى على اهداف معينه تقدرى تحققيها السنه دى
    جميل اوى انك تكلمينا عن احلامك وامنياتك الرقيقه
    اتمنى تحققى مل ماتتمنيه

    ReplyDelete
    Replies
    1. ازيك يا قمر ❤
      و انتي بخير و سعادة دايماً
      هحاول الفترة الجاية اعمل كدة ، ادعيلي كتير :)
      منوراني دايماً :)

      Delete
    2. ازيك يا قمر ❤
      و انتي بخير و سعادة دايماً
      هحاول الفترة الجاية اعمل كدة ، ادعيلي كتير :)
      منوراني دايماً :)

      Delete